Latvijā luksoforu pārkāpumus fiksēs viedais luksofors
Šogad 21. martā Liepājā, Uļiča un Robežu ielu krustojumā, oficiāli darbu sāks viedā satiksmes vadības iekārta, kas aprīkota ar LMT mašīnredzes risinājumu. Šis būs pirmais šāda veida risinājums Latvijā, kad tiks fiksēta informācija par sarkano gaismu šķērsojušiem un tā tiks nodota VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcijai”, Pašvaldības policijas datubāzei, lai varētu piemērot administratīvu sodu.
Norādītajā krustojumā viedais luksofors darbojās testa režīmā jau kopš 2019. gada rudens, taču pagaidām tas reģistrēja pārkāpēju statistiku. Statistika parāda, ka pēdējo 8 mēnešu laikā reģistrēti vairāk nekā 600 luksoforu pārkāpumi. Pēc veiksmīgiem izmēģinājumiem Liepājas pilsēta nolēma iekļaut viedo luksoforu satiksmes uzraudzības sistēmā, lai uzlabotu satiksmes drošību un mazinātu pārkāpumus.
Viedais luksofors var veikt vairākas funkcijas: atpazīt un klasificēt objektus, noteikt to trajektoriju, atrašanās vietu, atpazīt un nolasīt transportlīdzekļa numurus, kā arī spēj uztvert luksofora signālu. Visu šo procesu veido atbilstoši konfigurēts minidators, kas aprīkots ar datorredzes algoritmiem, kā arī ar divām augstas izšķirtspējas videokamerām, tīkla iekārtām, stiprinājumiem un LMT izstrādātai programmatūrai, kas arī padara šo luksoforu par viedo.
Viedkameras galvenais jauninājums ir iespēja patstāvīgi nolasīt datus. Kamera nav jāpievieno luksoforu vadības sistēmai, tā nolasa un atpazīst luksofora gaismu un automašīnas kustību, kā arī automašīnas numura zīmi, kas tiek saglabāta sistēmā. Šo kameru var uzstādīt mazāk nekā vienas dienas laikā, un tai nav nepieciešama īpaša tīkla iestatīšana. Tas darbojas 4G tīklā, taču plānots, ka tā darbībai turpmāk tiks izmantots arī 5G. Tā minimālās infrastruktūras prasības rezultātā ir zemās izmaksas, un pašpārstrādes iespējas padara to ne tikai par efektīvu risinājumu ceļu satiksmes drošības uzlabošanai, bet arī par nozīmīgu soli ceļā uz drošu un gudru pilsētas vidi.
Šobrīd Liepājā ir gudrs risinājums luksofora, automašīnas un tā numura atpazīšanai. Pamatojoties uz šo pašu risinājumu, iespējams izveidot jaunus algoritmus, kas spēj konstatēt arī cita veida pārkāpumus - braukšanu pa sabiedriskā transporta joslu, apstāšanās krustojumā, neatļautu pagrieziena veikšana, neatļautu dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanu, braukšana bez ķiverēm, braukšana bez OCTA apdrošināšanas polises un tehniskās apskates pārkāpumus.
Sagatavots pēc "Ceļu satiksmes drošības direkcijas" informācijas