Būtiskākie notikumi OCTA jomā 2023.gadā
Šajā rakstā mēs apskatīsim 2023. gada nozīmīgākos notikumus OCTA jomā Latvijā. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (turpmāk – LTAB) apkopojis šos svarīgos notikumus, un šogad OCTA nozare bija pilna ar izaicinājumiem.
Gada sākumā mēs joprojām jutām inflācijas radītās sekas, kas ietekmēja cenu pieaugumu dažādās nozarēs, tostarp apdrošināšanas jomā. Turklāt 2023. gadā turpinājās darbs pie nozares regulējošās likumdošanas sakārtošanas, kas varētu rezultēt jaunas būtiskas izmaiņas, ietekmējot gan LTAB biedrības darbību, gan kopumā uzlabojot satiksmes drošību.
Lai stingrāk kontrolētu iespēju izsniegt OCTA polises transportlīdzekļiem ar neskaidru statusu attiecībā uz to piederību Latvijas Republikā, tika veiktas izmaiņas OCTA informācijas sistēmā sākot no 2023. gada 1. aprīļa. Tagad apdrošinātājiem vairs nav iespēju piedāvāt OCTA polises transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri ir noņēmuši spēkratu no uzskaites atsavināšanai Latvijā vai izvešanai to no valsts, bet likumā noteiktajā laikā nav to izdarījuši un nav atjaunojuši to uzskaitē.
Sakarā ar Krievijas sāktās karadarbības Ukrainā, Eiropas Ekonomiskās zonas Zaļās kartes (turpmāk – ZK) biroji vienojās par sadarbības pārtraukšanu ar Krievijas un Baltkrievijas ZK birojiem. Līgums ar Krievijas un Baltkrievijas ZK birojiem bija spēkā līdz 2023. gada 31. maijam, un kopš 1. jūnija Krievijā un Baltkrievijā reģistrētajām automašīnām, kas vēlas ieceļot Eiropā, vairs nav izmantojama Krievijā vai Baltkrievijā izsniegta ZK. Šajos gadījumos apdrošināšanu jāiegādājas pie Eiropas apdrošinātājiem, iebraucot jebkurā Eiropas Ekonomikas zonas valstī.
Papildus šiem notikumiem, 2023. gadā tika uzstādīti pirmie vidējās ātruma kontroles radari uz Latvijas ceļiem. Šo radaru finansēšanu veica no ceļu satiksmes negadījumu novēršanas un profilakses konta līdzekļiem, kas tiek veidoti no apdrošinātāju iemaksām no OCTA polisēm. Pašlaik valsts ceļu tīklā darbojas 16 vidējā ātruma kontroles posmi. Statistika rāda, ka no vairāk nekā 12 tūkstošiem fiksēto pārkāpumu ceturtā daļa attiecas uz neiegādātu OCTA. Lai gan neapdrošināto transportlīdzekļu skaits Latvijā ir relatīvi mazs (aptuveni 1%), LTAB dati liecina, ka katrs piektais autovadītājs starp tiem ir "recidīvists," kas ne tikai sistemātiski neiegādājas OCTA, bet brauc bez derīgas tehniskās apskates un nereti ir apreibinājušies.
Sagatavots pēc LTAB informācijas